Sanur 2 - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Annelies en Louis - WaarBenJij.nu Sanur 2 - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Annelies en Louis - WaarBenJij.nu

Sanur 2

Blijf op de hoogte en volg Annelies en Louis

14 Juni 2015 | Indonesië, Sanur

Hallo familie en vrienden,

Nog een paar dagen in Sanur en dan vertrekken we weer naar Nederland.
Het verslag van de afgelopen dagen:

Maandag 8 juni
Annelies is aan de betere hand. Met z'n allen gaan we ontbijten. De jongetjes kunnen nog even spelen in het "huisje" voordat het ontbijt er is. Na het ontbijt wordt de was door de mannetjes opgehaald. Timo staat er op om mee te gaan!! Na een mooi rondje gelopen te hebben door Lovina komen we terug in het hotel. Annelies is nog moe om ver te lopen, dus gaan we eten bij The Global Village Kafe, 50 meter van Chonos Hotel. Na het eten gaat Timo naar bed en gaan Jorick en Louis bij het zwembad zitten. Nadat Timo wakker wordt gaan de mannen nog even zwemmen in het zwembad. Na het douchen lopen we met z'n allen naar het restaurant Kakatua. Hier hebben Louis en Annelies in het verleden meerdere keren gegeten.

Dinsdag 9 juni
Om kwart over 5 ging de wekker voor Louis. Snel aankleden waarna hij zachtjes Jorick ging wakker maken, zodat Timo nog even bleef slapen. Vandaag dolfijnen bekijken, voor Louis en Jorick, als ze er zijn voor de kust van Lovina. Dat is altijd de vraag. Louis en Annelies hebben 10 jaar geleden de dolfijnen al gezien. Voor Jorick ook een leuke activiteit. Nadat Jorick was aangekleed zijn we snel met o.a. camera en verrekijker naar de receptie gelopen waar al iemand op ons stond te wachten. Bij hem stapten we op de brommer (dus met z'n 3-en). Binnen 5 minuten staan we bij de bootjes waar al meer toeristen staan te wachten. Er is nog overleg met welke boot we meegaan. Het is een boot met 3 Vlaamse dames. Jorick en Louis zitten achterin. Iedereen krijgt reddingsvesten aan. Een drijfpakje voor Jorick was meegenomen in de tas, maar hoefde dus niet gebruikt te worden. Na een 20 minuten varen wachten we even op de dolfijnen. Er zijn rond de 30 bootjes die met maximaal 5 toeristen op dolfijnen "jacht" zijn. Rond kwart voor 7 wordt de 1ste dolfijn gezien en na 10 minuten varen we met z'n allen richting een groep dolfijnen. Zo zijn de dolfijnen er en zo zijn ze weer weg. Grappig om alle bootjes te zien varen om als eerste bij de dolfijnen te zijn. Op een gegeven moment zwemmen een stuk of 6 dolfijnen naast ons bootje. Een dolfijn springt zelfs uit het water waarmee onze dolfijnen tocht een succes is geworden. Rond half 9 uur zijn Louis en Jorick terug in de haven en lopen terug naar het hotel. Annelies en Timo zijn aangekleed, Timo bleek uitgeslapen te hebben tot 8 uur! Met z'n allen gaan we ontbijten. Na een stukje te hebben gelopen door Lovina gaan we eten bij The Global Village Kafe. Wat voor Annelies mooi dichtbij is. Met Timo, Annelies en Jorick (was vroeg vanochtend) in bed gaat Louis even bij het zwembad zitten. Zodra iedereen wakker is gaan de mannen het water in. Annelies ligt nog even op een ligbed. Na te hebben gedoucht lopen we met z'n allen door Lovina. Jorick wil over een steiger lopen waar kinderen zitten te vissen. Vlakbij de steiger gaan we eten bij Warung Apple. Lekker!

Woensdag 10 juni
Nog 1 week vakantie. Annelies voelt zich wat beter en we besluiten daarom naar Banjar Hot Springs warmwaterbronnen te gaan. Na het ontbijt waar het iedere keer weer een gedoe is om alles op 1 tafeltje te houden, zodat Timo niet alles te pakken krijgt, gaan Louis en Jorick nog even de was wegbrengen. Deze is vanmiddag nog klaar, mooi hoeven we morgenvroeg niet nog Lovina in. In de tussentijd blijkt ook in Lovina een elektriciteit probleem voor te kunnen komen, alles wat stroom verbruikt is uitgevallen, van airco tot en met de pinautomaat. Door Rena worden we om 10 uur opgehaald, ook dit keer gebruiken we het autostoeltje. Het is een autorit van een 20 minuten en onderweg zien Louis en Annelies nog het hotel Aditya Beach resort waar ze 10 jaar geleden in logeerden. Bij Banjar Hot Springs aangekomen moeten we eerst nog langs een tiental krampjes voordat we de 3 warm water bassins zien. Het warme water komt van de berg en bevat wat zwavel wat je kan ruiken. Het is er druk met kinderen vanuit het dorpje. We (vooral Timo met z'n blanke huid) zijn een bezienswaardigheid. In het warmste bad is het heel gezellig druk en kleine kinderen willen Timo even aanraken. Na 5 weken is hij niet anders gewend. De jongens hebben zwembandjes om dus we kunnen ook naar het grootste bad, waar het 1 meter tot 2 meter diep is. Zodra we met z'n 4-en naar 1,5 meter gaan is het rustig. Geen van de kinderen (durft?) zwemt verder dan 1 meter diep. Heerlijk rustig!! Na een klein kwartier gaan de meeste kinderen uit het water en hebben we het bad voor ons zelf. We proberen alle baden even, welke erg warm zijn. Een bad heeft vallende waterstralen van wel een meter of 2 wat een massage voor de rug is.
Op de weg terug vragen we Rena voor een restaurant. Hij brengt ons naar Baturiti Resto, deze heeft tafels aan een vijver, we zitten er erg leuk en weer eens wat anders dan een stoel met poten. Terug naar Chonos hotel spreken we met Rena af dat hij ons om half 4 weer komt halen voor een tocht naar de Munduk waterval. Timo en Annelies kunnen eerst even slapen/bijkomen. In de tussentijd gaat Louis naar de huiskapper van het Chonos hotel.
Om half 4 zijn we allemaal weer paraat en stappen weer in de auto van Rena om naar de Munduk waterval te gaan. De rit er heen is erg mooi maar ook bochtig de bergen in. We moeten een klein uurtje rijden en dan kunnen we uitstappen om het laatste gedeelte te voet af te leggen. Timo gaat in de rugdrager en Jorick loopt zelf naar de waterval. Het is ongeveer een 15 minuten lopen, maar is goed te doen. Aangezien het minder toeristisch dan de Gitgit waterval zijn er nagenoeg geen souvenirs kraampjes. Het temperatuurverschil met het water van vanmorgen is erg groot. Het water van de waterval is erg koud en we staan er even met de voeten in, op al de losse steentjes. Rena maakt een foto van ons vieren en we schieten nog wat plaatjes voor het fotoboek en dan gaan we weer naar de auto.
De terugweg in de auto is ook een feest, Timo is wat misselijk en moet overgeven, we hadden al een plastic zakje paraat, maar niet alles kwam erin, helaas. Bij het hotel Timo schone kleren aan gegeven en we zijn in het restaurant van het hotel gaan eten, inmiddels was het al half 7. Na het eten de autostoel maar even schoonmaken en hopen dat hij gedurende de nacht droogt.
Om kwart over 8 lagen de mannetjes in bed en is Louis de was gaan halen, mannetjes sliepen snel vanavond. Om 9 uur waren de meeste spullen ingepakt en toen zijn Louis en Annelies ook gaan slapen.

Donderdag 11 juni
Vanmorgen de laatste spullen ingepakt en nog even lekker wezen ontbijten. De autostoel is droog geworden gedurende de nacht. Dewa zou ons om 10 uur ophalen om ons weer terug te rijden naar Sanur en dat klopte ook, want om 10 voor 10 was Dewa er al en hebben we onze spullen in de auto geladen en zijn we vertrokken. We hadden allemaal een pilletje tegen wagenziekte genomen, omdat het eerste deel door de bergen ging. Timo was na een half uur al vertrokken en heeft lekker geslapen. Jorick had eerst praatjes voor 10, maar werd wat stiller en al snel volgde de opmerking mijn buik doet pijn. Helaas voor zijn pannenkoek van die ochtend, maar deze kwam er weer uit en werd in de plasticzak geloosd. Hierna knapte hij op en reden we verder. Vlak over de berg was een tempel de Pura Ulun Danu Bratan. Mooi aangelegde tuintempelcomplex. Ook een klein kinderspeeltuintje was hierbij. We hebben hier even rondgelopen en wat foto's gemaakt. Het is nog 20 minuten rijden en dan gaan we stoppen voor de lunch. We hebben een mooi uitzicht tijdens onze lunch. Hierna hervatten we de autorit en hopen we in een keer door te kunnen rijden naar Sanur. Dit lukt inderdaad en na 1,5 uur rijden komen we om half 4 aan in het Tropenhuis in Taman Agung. Bij de receptie krijgen we onze gestalde backpack terug, met de "winterkleding". Het voelt als thuiskomen. We pakken de spullen uit, dit is gauw gebeurt, alles krijgt weer dezelfde plek. We nemen eerst wat drinken met wat chippies en dan gaan we boodschappen doen bij de Hardy's.
We weten al waar we vanavond gaan eten, weer bij de buurvrouw (Warung Nasi) lekker en goedkoop. Om kwart over 6 zijn we weer terug van het eten en gaan de mannetjes nog even onder de douche. Om 7 uur is het stil in het Tropenhuis en slapen de mannetjes al na deze vermoeiende reisdag. Louis en Annelies zitten buiten met een kopje thee. Om half 9 gaan zij ook naar binnen en naar bed.

Vrijdag 12 juni
Vandaag een rustdag gepland. Met de boodschappen van gisteren vanochtend ontbeten. Ja, nu zullen we weer zelf het ontbijt moeten regelen. De haren van Jorick groeien bijna over de oren, hij wil wel naar de kapper. Rond 10 uur fietsen Louis en Jorick er naar toe. Ook nu is de kapster niet aanwezig en wordt ons gevraagd 12 uur terug komen. Daarna kijken Louis en Jorick nog even naar een waszaakje welke vlakbij de kapper zit. Deze is snel gevonden. De was kan vandaag gebracht worden en zal dan morgen rond dezelfde tijd gehaald kunnen worden. We zeggen tot straks. Onderweg terug naar het hotel wordt nog even gestopt bij The Bread Basket waar broodjes worden gehaald voor tussen de middag. Timo gaat na het eten naar bed waarna Louis en Jorick naar het waszaakje gaan en daarna naar de kapper. Bij Hardy's worden nog wat boodschapjes gehaald. Louis en Jorick gaan zwemmen in het zwembad. Annelies komt er niet veel later bij in. Ook Timo krijgt zijn zwemluier aan zodra hij wakker is geworden. Hoe raar het is, standaard, na een 3 kwartier in het zwembad te hebben gezwommen krijgt hij een poepbroek. Na allen te hebben gedoucht gaan we op de fiets op zoek naar One World, een keramiek zaak, waar we 6 jaar zijn geweest. We vonden wel iets maar deze was al gesloten, het was na half 6-en. In 1 van de komende dagen nog maar eens langs rijden. We fietsen naar Warung Coconut Tree waar we gezellig eten. Per mail vragen Dewa (de eerste) of hij ons maandag naar Tanah Lot en naar het vliegveld kan brengen volgende week woensdag. Geregeld! En de dag is weer voorbij.

Zaterdag 13 juni
Na het ontbijt komt Dewa nog even langs om bij te praten. Hij kan ons niet zelf naar het vliegveld of naar Tanah Lot brengen maar zijn zwager wel, ons om het even, als er maar iemand is die ons komt ophalen. We gaan zwemmen in het zwembad met het pierebadje. Rond 12 uur gaan we eten. Als Timo in bed ligt gaan Louis en Jorick de was ophalen. Het is een populair waszaakje, het is er druk. Annelies ligt even op een bedje in de zon, nog even bijkleuren. Jorick mag weer eens op de tablet en Louis werkt het verslag bij. Na het slaapje van Timo wordt nog even wat gedronken en worden pinda's gedopt. Op de fiets rijden we nog een heel stuk over de boulevard langs het strand, dit keer de zuidelijke richting. Op een gegeven moment zien we wel een stuk of 20 vliegers in de lucht. De magen beginnen wat te knorren. We fietsen daarom terug over de weg parallel aan de boulevard en komen vrij snel bij Warung Nasi waar we weer heerlijk eten. Dit keer was er ook een andere Nederlander. Jorick en Timo keken nog samen met een dochter van de eigenaresse naar Masha en de beer. We hadden geen kind aan ze. Wat later in bed, maar een lekkere dag gehad.